15-16 maja 2019 roku
Warszawa, Pałac Staszica, ul. Nowy Świat 72, sala 144
15 maja (środa)
11.00 Otwarcie konferencji:
Co udało się reaktywować? Dyskusja panelowa wokół pierwszej edycji serii „Dramat Polski. Reaktywacja”. Udział biorą: Aneta Głowacka, Ewa Wąchocka, Artur Grabowski, Piotr Dobrowolski, Cezary Niedziółka, Jarosław Tumidajski.
Prowadzenie: Jacek Kopciński
12.00 Przerwa na kawę
12.30
Wojciech Baluch (UJ)
Ramy gatunkowe w świetle dramaturgii pamięci
Beata Popczyk-Szczęsna (UŚ)
Biogramat – nowa forma dramatyczna czy hybryda gatunkowa?
Ewa Wąchocka (UŚ)
Kiedy muzyka jest działaniem. Kontaminacje gatunkowe nowego dramatu
Aneta Głowacka (UŚ)
Pomiędzy światami, pomiędzy tekstami. O synkretyzmie w twórczości dramatopisarskiej Przemysława Pilarskiego
15.30 Przerwa na lunch
16.00
Karolina Felberg (IBL PAN)
Postępowo-reaktywny dramat radiowy Jarosława Abramowa-Newerlego jako prefiguracja angażującego się w rzeczywistość współczesnego tekstu dramatycznego
Piotr Dobrowolski (UAM)
Polski dramat krytyczny. „Rząd dusz” jako współczesny fantazmat teatralny
16 maja (czwartek)
10.00
Kamila Łapicka (UW)
Opowiadanie graficzne w teatrze dramatycznym – „Intensamente azules” Juana Mayorgi
Elżbieta Pawłowska (UJ)
UBU compagnie de création – między aktorem a maską wideo
Bartłomiej Kuczkowski (UMK w Toruniu)
Egzemplarz inspicjencki jako wyzwanie badawcze. Próba charakterystyki
12.00 Przerwa na kawę
12.30
Tomasz Kaczorowski (UG)
Kreacyjna moc języka. „W brzuchu wilka” Roberta Jarosza jako propozycja nowego języka w dramaturgii dla młodych widzów
Jan Podniesiński (UW)
„Kartoteka” rozszerzona, czyli po co otwarta jest forma?
14.00 Przerwa na lunch
15.00
Agnieszka Kramkowska-Dąbrowska (IBL PAN)
Dramat i scenariusz czy dramat telewizyjny?
Jacek Kopciński (IBL PAN)
Nowy dramat radiowy? Przemiany technologii – przemiany gatunku
17.00
Pokaz spektaklu Falowiec na podstawie dramatu Moniki Milewskiej w reż. Jakuba Pączka (nagrody za najlepszy tekst dramatyczny oraz najlepszy spektakl wg dziennikarzy i krytyków na festiwalu „Teatroteka Fest 2019”)
Organizatorzy:Ośrodek Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym IBL PAN, Uniwersytet Śląski w Katowicach