Antologia tom II

Drugi tom antologii Transformacja. Dramat polski po 1989 roku ukazał się w 2013 roku. Zawiera jedenaście najciekawszych dramatów powstałych na przełomie wieków i w ostatnich latach:

  1. Piaskownica Michała Walczaka
  2. Porozmawiajmy o życiu i śmierci Krzysztofa Bizia
  3. Made in Poland Przemysława Wojcieszka
  4. Łucja i jej dzieci Marka Pruchniewskiego
  5. Nad Mariusza Bielińskiego
  6. Norymberga Wojciecha Tomczyka
  7. Ciemny las Andrzeja Stasiuka
  8. Trash Story Magdy Fertacz
  9. Między nami dobrze jest Doroty Masłowskiej
  10. Cukier Stanik Zyty Rudzkiej
  11. Popiełuszko Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk

 

Wybór i wstęp: Jacek Kopciński
Opracowanie tekstów: Blanka Mieszkowska
Konsultacja edytorska: prof. Maria Prussak

 

Premiery teatralne, telewizyjne i radiowe dramatów zawartych w antologii

 

Nowy dramat budzi zaciekawienie, jest wydawany, czytany, oglądany, recenzowany (…) Niemal co roku pojawiają się też nowi autorzy, którzy – na przekór tezom o jego zagładzie – czynią z dramatu cenne narzędzie poznania, komunikacji i ekspresji. Wyróżnienie niewielkiego zestawu utworów i opatrzenie ich etykietką „najlepsze” jest więc w tej sytuacji przedsięwzięciem karkołomnym. A jednak chciałbym zaryzykować. Pamiętam przecież poruszający moment wręczenia Małgorzacie Sikorskiej-Miszczuk Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej za sztukę Popiełuszko. Odbierając ten laur, autorka wyznała, że pracę nad dramatem o zabitym księdzu, utworem wyrafinowanym i nieoczywistym, zaczęła od nocnej podróży w bagażniku samochodowym, która okazała się straszna. Pomyślałem wtedy, że młody dramat polski właśnie osiągnął stan dojrzałości i przyszła pora na jego antologię. (…)
Na przekór obiegowym opiniom bohaterowie najnowszych polskich dramatów nie są marionetkami zdeterminowanymi przez system społeczny czy ekonomiczny. Kryzysy, w które popadają, klęski, których doświadczają, bunty, które podejmują, przemiany, których dostępują, mają wymiar głębszy – sięgają psychicznych i egzystencjalnych, ale także duchowych fundamentów życia.

Jacek Kopciński, Rodzina na swoim

Polskie sztuki współczesne są znane za granicą, polska dramaturgia najnowsza – jeszcze nie. Oba tomy antologii Transformacja w opracowaniu Jacka Kopcińskiego zasługują na przekład.

prof. Tamara Trojanowska (Toronto)

 

 

Recenzje

Piotr Olkusz, Czas zmienia
„Teatr” 2014/05

Wrażenia z lektury tej antologii, teraz, w marcu 2014 roku, były dla mnie sporym zaskoczeniem. Miałem przed sobą utwory, które znałem i które – proszę wybaczyć osobisty i patetyczny ton – niebagatelnie wpłynęły na mój stosunek do polskiego dramatu. Z pierwszymi tekstami zbioru – Piaskownicą Michała Walczaka, Porozmawiajmy o życiu i śmierci Krzysztofa Bizia, Made in Poland Przemysława Wojcieszka – zetknąłem się po raz pierwszy jako student. Ostatni tekst – Popiełuszkę Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk – czytałem już jako redaktor „Dialogu”. I teraz, gdy przez kilka dni nie rozstawałem się z grubą, niemal ośmiusetstronicową książką, dotarło do mnie, jak bardzo w tym okresie zmienił się mój stosunek do zamieszczonych w niej dramatów. Nienależnie od tego, czy uznamy, że polski dramat wpływał na polski teatr tego okresu, czy też będziemy utrzymywać, że tego wpływu nie było, nie sposób czytać dziś tych utworów, abstrahując od doświadczeń, które sami w teatrze w tym okresie zdobyliśmy.

Czytaj dalej

Joanna Puzyna-Chojka, Trans/formacja polskiego dramatu
teatralny.pl, 7-05-2014

Przygotowana przez Jacka Kopcińskiego dwutomowa antologia Trans/formacja. Dramat polski po 1989 roku wydaje się projektem manifestacyjnie osobnym, choć zarazem podszytym ambicją tworzenia nowej hierarchii, alternatywnego kanonu. Zarówno zestaw pomieszczonych w niej sztuk, jak i próba znalezienia dla nich wspólnej płaszczyzny tematycznej, zdradzają wyraźnie autorski charakter, potwierdzony gestem upomnienia się o dramatopisarzy niemal nieobecnych w teatralnym mainstreamie.

Czytaj dalej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>