Gatunki dramatyczne. Rekonfiguracje

red. Ewa Wąchocka

e-bookhttps://wydawnictwo.us.edu.pl/node/23663

Spis treści:

Słowo wstępne
Piotr Dobrowolski, Polski dramat krytyczny jako współczesny fantazmat gatunkowy
Wojciech Baluch, Ramy gatunkowe w świetle dramaturgii pamięci
Dobrochna Ratajczakowa, O komedii
Beata Popczyk-Szczęsna, Biogramat – nowa forma dramatyczna czy hybryda gatunkowa
Aneta Głowacka, Pomiędzy światami, pomiędzy tekstami. Dramaturgia Przemysława Pilarskiego
Tomasz Kaczorowski, Propozycja nowego języka w dramaturgii dla młodych widzów na przykładzie „W brzuchu wilka” Roberta Jarosza
Jan Podniesiński, Kartoteka rozszerzona, czyli po co otwarta jest forma?
Jacek Kopciński, Nowe przestrzenie subiektywności. Radiowy genotyp dramaturgii współczesnej
Agnieszka Kramkowska-Dąbrowska, Dramat i scenariusz czy dramat telewizyjny? Od Władysława Terleckiego do twórców XXI wieku
Kamila Łapicka, Słowo/obraz/scena. Intersemiotyczny przekład opowiadania „Intensamente azules” ["Intensywnie niebieskie"] Juana Mayorgi
Ewa Wąchocka, Kiedy muzyka jest działaniem. Kontaminacje gatunkowe nowego dramatu
Noty o Autorach
Indeks nazwisk

Książka Gatunki dramatyczne. Rekonfiguracje to zbiór esejów na temat przeobrażeń gatunkowych i estetycznych w najnowszej dramaturgii scenicznej, radiowej i telewizyjnej, rozpatrywanych w kontekście zmiany modelu współczesnego teatru. Autorki i autorzy proponują zróżnicowane refleksje: zarówno nad tradycyjnymi gatunkami, takimi jak komedia, jak i odmianami gatunkowymi stosunkowo świeżej daty. Prezentują  ujęcia oferujące odmienne od tradycyjnych kryteria klasyfikacji i narzędzia opisu – rozpoznanie  politycznego wymiaru genologii, pamięć i afekt jako kategorie gatunkowe, analizę formy z perspektywy intertekstualnych odniesień i rekombinacji, transformacje gatunkowe jako efekt powiązań dramatu z muzyką. Wiele miejsca zajmuje genologia multimedialna w rozmaitych odsłonach, a więc słuchowisko radiowe zrewolucjonizowane przez nowoczesną technologię emisji dźwięku, dramat telewizyjny czy nawigacja internetowa, modernizująca konstrukcję tekstu dramatycznego.

Powstanie tomu poprzedziła konferencja naukowa ”Gatunki dramatyczne /Rekonfiguracje”, która odbyła się w dniach  15–16 maja 2019 roku w Warszawie. Jej organizatorami były:  Ośrodek Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym w Instytucie Badań Literackich PAN oraz Zakład Teatru i Dramatu Instytutu Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>