Artur Grabowski

(w wydaniach obcojęzycznych jako Art Grabov), poeta, dramatopisarz, badacz literatury. Urodził się w 1967 roku w Krakowie, studiował polonistykę i filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim, tam też doktoryzował się i wykłada literaturę nowoczesną, teatr i filozofię na Wydziale Polonistyki UJ. Współredaktor serii „Dramat polski. Reaktywacja” w ramach projektu badawczego IBL PAN. Był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej i Fundacji Fulbrighta, spędził ponad trzy lata w USA, gdzie wykładał polską literaturę, teatr i historię na uniwersytetach w Chicago, Seattle i Buffalo. Opublikował pięć tomów wierszy (Z didaskaliów, Pojedynek, Ziemny początek, Szary człowiek, Jaśnienie), rozprawę teoretyczną Wiersz: forma i sens (1999) oraz dwa tomy esejów: Klatka z widokiem (2004) i Uzmysłowienia (2010). Sporadycznie publikuje też przekłady poezji anglojęzycznej (tom wierszy amerykańskiego poety Amiriego Baraki) i włoskiej. Jego debiutancka sztuka Monodram na dwie role została wyróżniona w 1995 roku Nagrodą Fundacji „Lepsi” i „Tygodnika Powszechnego”, a następnie opublikowana w 1996 w „Dialogu”. W 1999 ukazał się tom Do trzech razy sztuka zawierający trzy utwory: Monodram na dwie role, Miejsce, Czwarta osoba, oraz kilka tekstów o charakterze manifestów. W roku 2001 mikrodramatem Studnia autor reprezentował Polskę na Festiwalu Europy Środkowej Mittelfest w Cividale del Friuli we Włoszech. Sztukę opublikowano potem w tomie zbiorowym po włosku i po angielsku; w roku 2002 weszła ona do przedstawienia Europa? Mikrodramaty prezentowanego w Teatrze Jaracza w Lublinie, w reż. Tadeusza Bradeckiego. Dramat Cnoty zachodniej cywilizacji (2007) został przełożony na język chorwacki i wystawiony w Zagrzebiu (Państwowa Akademia Teatralna) oraz w Sisaku (Teatr Miejski) w lutym 2008; spektakl pokazywany był na żywo w Internecie. W następnym roku powstał Następca, tekst skomponowany w dużej części z kryptocytatów, parafraz i aluzji do Hamleta. Poetycki dramat Tłumaczenie śpiewu kozła znalazł się w półfinale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej (2011). Stworzony w tym samym roku na prośbę organizacji Arti e Parole w Paryżu dramat Bramy i pasaże miał prezentację w czerwcu 2012 roku w Goethe-Institut w Paryżu. W 2006 autor był dramaturgiem amerykańskiej realizacji Tanga Mrożka (Backstage Theatre i Chopin Theatre w Chicago); prowadził warsztaty aktorskie w Chicago i w Rzymie oraz na podstawie własnego tekstu w PWSFTviT w Łodzi. Mieszka w Krakowie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>