Kreacja. Dramaty
Tom utworów Ireneusza Iredyńskiego ukazał się w 2014 roku. W jego skład weszły następujące dramaty:
- Męczeństwo z przymiarką
- Jasełka moderne
- Żegnaj, Judaszu
- Łagodna piosenka
- Ołtarz wzniesiony sobie
- Terroryści
- Kreacja
- Ofiara w bóstwo przemieniona
- Seans
Wybór i wstęp: Zbigniew Majchrowski
Opracowanie tekstów: Paulina Sieniuć
Redaktorzy naukowi serii: Artur Grabowski, Jacek Kopciński
Czytelnik tego tomu musi być przygotowany na lekturowy dyskomfort, przyjdzie mu bowiem zmierzyć się z najbardziej – obok Tadeusza Różewicza – radykalnym polskim dramatopisarzem drugiej połowy XX wieku. Ireneusz Iredyński pisze, a właściwie należałoby powiedzieć: inscenizuje swoje dramaty na granicy wytrzymałości czytelnika, a tym bardziej widza. Jest w jego wizji teatru coś intrygująco wyzywającego i zarazem trywialnego, coś zastanawiająco przyciągającego i jednocześnie rażącego, zgoła odstręczającego.
PAN [...] Negatywna albo, jak wolisz: czarna propaganda jest bardzo skuteczna... Zapamiętuje ją o wiele więcej ludzi, działa tu prosty mechanizm współuczestnictwa w dokopaniu komuś przy zachowaniu całego komfortu psychicznego... Czytasz sobie wygodnie w fotelu, a jednocześnie uczestniczysz w linczu. (Kreacja)
Otóż analogicznie postępuje sam autor z widzem teatralnym: wystawia go na próbę biernego udziału w okrucieństwie, przemocy, gwałcie. Jakby układał nie tylko akcję sceniczną, ale i partyturę seansu teatralnego, partyturę prowokowania widowni – aby demaskować skrywane upodobania, tłumione pragnienia. Nic nie zostanie nam oszczędzone.
Zbigniew Majchrowski, „Po co to całe okrucieństwo?”