Nasłuchiwanie. I Maraton Słuchowisk w 90. rocznicę urodzin Zbigniewa Herberta oraz konferencja

7 grudnia 2014 roku w Instytucie Teatralnym w Warszawie odbył się maraton słuchowisk Herberta,  dzień później  w Instytucie Badań Literackich PAN  - konferencja na temat dramaturgii radiowej Herberta, jego rówieśników i następców.

W 90. rocznicę urodzin Zbigniewa Herberta chcieliśmy przypomnieć , że wielki poeta był także dramaturgiem radiowym. Dramatyczny dorobek Herberta jest szczupły, ale znakomity. Drugi pokój, Rekonstrukcja poety, Lalek, Listy naszych czytelników należą do klasyki gatunku. Co ciekawe, każdy z radiowych dramatów Herberta został napisany w innej konwencji, i każdy stanowi laboratorium formy radiowej. Przed wojną radiowe medium fascynowało ekspresjonistów i poetów awangardowych. Po wojnie dla radia pisali tak wybitni autorzy, jak Herbert, Posmysz, Iredyński, Krasiński, Karpowicz, Odojewski, a na świecie Beckett, Tardieu czy Stoppard. Pomimo medialnej rewolucji, radio nadal przyciąga pisarzy, a przeznaczona do słuchowiskowej realizacji partytura głosów i dźwięków stanowi inspirację dla nowoczesnych reżyserów – radiowych i teatralnych. Estetyka sztuki radiowej inspiruje także współczesnych humanistów, a świetnym przykładem filozoficznej refleksji nad głosem pozostaje niedawna książka Mladena Dolara A Voice and Nothing More. Rocznica urodzin Herberta była więc świetną okazją, by przyjrzeć się polskiej dramaturgii radiowej – przede wszystkim  współczesnej. Chcieliśmy uczynić Herberta patronem dyskusji poświęconej mało znanej, a znakomitej twórczości takich autorów piszących dla radia, jak Tomasz Man, Małgorzata Sikorska-Miszczuk, Rafał Wojasiński, Mariusz Bieliński i wielu innych,. Dlatego 7 grudnia w Instytucie Teatralnym w Warszawie zorganizowaliśmy razem z Teatrem Polskiego Radia I Maraton Słuchowisk zatytułowany NASŁUCHIWANIE, podczas którego, w konwencji „na żywo” oraz z płyt, zostały zaprezentowane znakomite sztuki radiowe – dawne i nowe. Podczas Maratonu odbyły się tez spotkania z dramatopisarzami i reżyserami radiowymi, a w czytelni Instytutu Teatralnego przez cały można było słuchać wybranych słuchowisk. Natomiast 8 grudnia, w Instytucie Badań Literackich w Warszawie, odbyła się konferencja NA GŁOS – ZE SŁUCHU – W WYOBRAŹNI, podczas której znawcy dramatu i teatru zderzyli ze sobą twórczość i myśl estetyczną pisarzy pokolenia Zbigniewa Herberta i współczesnych. Zależało nam na tym, by podczas konferencji trzy perspektywy: literacka, radiowa i teatralna  wzajemnie się uzupełniały. Wśród referentów nie zabrakło też praktyków twórczości radiowej.

Jacek Kopciński

Ośrodek Badań Nad Polskim Dramatem Współczesnym

 

I Maraton Słuchowisk w 90

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>