Dzień gniewu. Dramaty
Tom utworów Romana Brandstaettera ukazał się w 2015 roku. W jego skład weszły następujące dramaty:
- Powrót syna marnotrawnego. Dramat w trzech aktach
- Cud w teatrze. Misterium współczesne w trzech aktach
- Dzień gniewu. Misterium dramatyczne w trzech aktach
- Milczenie. Dramat w trzech aktach
- Odys płaczący. Dramat w jednym akcie
- Medea. Tragedia
Wybór i wstęp: Tamara Trojanowska
Opracowanie tekstów: Barbara Stępniak
Redaktorzy naukowi serii: Artur Grabowski, Jacek Kopciński
Teatralne i telewizyjne realizacje tekstów dramatycznych Romana Brandstaettera
Roman Brandstaetter (1906-1987) – wszechstronnie wykształcony i utalentowany prozaik, dramaturg i poeta, uznany tłumacz Szekspira i Biblii. Człowiek kulturowego pogranicza, twórca, w którego dziełach spotykają się odmienne tradycje, języki i religie. Zwłaszcza Pismo Święte wywarło znaczny wpływ na jego duchową, kulturową i językową wrażliwość oraz umocniło w nim przekonanie o etycznej powinności tworzenia.
Centralnym punktem Brandstaetterowskich sztuk, wokół którego dokonują się losy postaci, jest metanoja – duchowa przemiana. Umożliwia ono bohaterom dramatów realizację odkrytego na nowo sensu życia wbrew społecznym naciskom, wbrew logice i zdrowemu rozsądkowi, częstej masce konformizmu. Jest więc dramaturgia Brandstaettera teatrem odwagi – odwagi tworzenia: siebie (Odys), świata (Aktor), sztuki (Rembrandt), i odwagi ratowania świata (Dzień gniewu, Cud w teatrze). Odwagi bezwzględnie osobistej relacji z Bogiem i narażania się tym samym na śmieszność. Odwagi potrzebnej dzisiaj może nawet bardziej niż kiedykolwiek.
Tamara Trojanowska