Ośrodek Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zorganizowały kolejne, otwarte seminarium interdyscyplinarne z cyklu DRAMAT POLSKI. REAKTYWACJA.
Iredyński. Czarne seanse.
3 grudnia g. 11.00, Instytut Teatralny, ul. Jazdów 1.
Okazją do kolejnego spotkania w ramach cyklu DRAMAT POLSKI.REAKTYWACJA było ukazanie się nowego wyboru sztuk Ireneusza Iredyńskiego w opracowaniu Zbigniewa Majchrowskiego (Ireneusz Iredyński, Kreacja. Dramaty, Wydawnictwo IBL PAN).
Idąc za interpretacją dramaturgii Iredyńskiego zaprezentowaną przez Zbigniewa Majchrowskiego we wstępie do wspomnianego tomu, zatytułowaliśmy nasze spotkanie IREDYŃSKI. CZARNE SEANSE (formuła pochodzi z dramatu Seans, który zamyka nowy wybór). Pytanie, które chcieliśmy postawić, dotyczyło różnych odmian manipulacji, których stale dopuszczają się bohaterowie sztuk Iredyńskiego, inicjując kolejne „seanse” okrucieństwa.
W spotkaniu wzięli udział:
Małgorzata Raducha, dziennikarka kulturalna, autorka nowej biografii Ireneusza Iredyńskiego Gra w butelkę (2015);
Bożena Suchocka, reżyserka teatralna, autorka nowych inscenizacji sztuk Iredyńskiego (Kreacja w Teatrze Narodowym, Dziewczynki w Teatrze Polskim w Warszawie);
Andrzej Leder, filozof kultury i psychoterapeuta, autor wydanej ostatnio pracy Prześniona rewolucja. Ćwiczenie z logiki historycznej (2014);
Zbigniew Majchrowski, teatrolog i literaturoznawca, autor nowego wyboru dramatów Ireneusza Iredyńskiego Kreacja (2014), które ukazało się w Wydawnictwie IBL.
Seminarium poprowadził Jacek Kopciński, dramatolog i krytyk teatralny, redaktor naukowy serii DRAMAT POLSKI.REAKTYWACJA.
Tego samego dnia o godz. 18.00 odbyło się spotkanie poświęcone nowemu wyborowi dramatów Ireneusza Iredyńskiego Kreacja.
Rozmawiali: Zbigniew Majchrowski, Jerzy Radziwiłowicz i Jacek Kopciński.
Dramaty:
Ireneusz Iredyński, „Kreacja”
Ireneusz Iredyński, „Seans”
Ireneusz Iredyński, „Terroryści”
Esej Zbigniewa Majchrowskiego:
Zbigniew Majchrowski, „Po co to całe okrucieństwo?”